Gabriela Carmen Olar Președinte USR Filiala Sălaj- Educația încotro? Examenul de capacitate- concluzii îngrijorătoare

Gabriela Carmen Olar Președinte USR Filiala Sălaj- Educația încotro? Examenul de capacitate- concluzii îngrijorătoare

 

O treime dintre absolvenții clasei a 8-a nu au trecut de Evaluarea Națională din acest an (45.000 din 150.000, mai precis). Vorbim despre rezultatele după primii 8 ani de învățământ gratuit și obligatoriu asigurat de Stat. Iar rezultatul este tragic pentru societate, pentru cei 45.000 de copii și pentru familiile lor.

Educația este întotdeauna cel mai important lucru pentru o națiune, așadar cred că este important să vedem unde suntem.

Deputata USR Cosette-Paula Chichirău a făcut o analiză a acestui fenomen la nivel național.

Analizând și datele pe județul Sălaj, concluziile, dureroase pentru viitorul învățământului românesc, sunt următoarele:

1. Rata de participare la Evaluarea Națională a fost de 94,5% din numărul celor care s-au înscris la acest examen. Sunt mulți elevi însă care, deși termină cursurile clasei a 8-a, nici măcar nu se mai înscriu la Evaluare. Din păcate, pentru a ieși cât mai bine la raportări, Ministerul nu comunică numărul acestor cazuri.

În Sălaj rata de participare a fost de 91,4% din cei ÎNSCRIȘI.

2. Pornind de la observația de mai sus, rezultă că rata reală a promovabilității nu este 73,5%, așa cum a fost comunicată de Minister, ci este undeva pe la 68% sau poate chiar mai mic (dacă am lua în calcul numărul celor care nici măcar nu s-au mai înscris la Evaluarea Națională).

3. Doar 61,3% dintre elevi au luat note peste 5 la examenul de Matematică (față de 83% câți au luat note de trecere la Limba și literatura română). Iarăși, dacă ținem cont că aproape 6% dintre elevi nici măcar nu s-au prezentat la examen, înseamnă că, de fapt, doar jumătate dintre absolvenții clasei a 8-a sunt capabili să obțină o notă de trecere la matematică după încheierea ciclului gimnazial.

4. Există o discrepanță enormă între mediile pe județe ceea ce arată, printre altele, diferențe majore de calitate între actul educațional realizat în mediul urban și cel din mediul rural. Copiii de la sate NU au aceeași șansă în viață ca cei de la oraș, iar statul face prea puțin pentru a îndrepta acest lucru. Ponderea notelor în București, Cluj și Prahova este de peste 85%, în timp ce în Giurgiu și Teleorman este cu aproape 30 de procente mai mic (56,6% și, respectiv, 56,8%). Nu stau prea bine nici alte județe (Călărași, Caraș-Severin, Vrancea, Harghita, Mehedinți, Dâmbovița, Vaslui) unde doar 65% dintre elevi au obținut medii peste 5. În județul Sălaj, situația este din păcate asemănătoare și la fel de îngrijorătoare: 67% rata promovabilitate.

5. Rata promovabilității la nivel național la Evaluarea Națională este cea mai mică din ultimii 4 ani, cu 3,4% mai scăzută decât anul trecut. Dramatic este că rezultatul din acest an nu pare un accident, ci pare o evoluție în linie cu ce s-a întâmplat până acum.

Primul pas pentru rezolvarea unei probleme este să acceptăm că ea există. Iar adevărul este că educația în România nu reușește să producă absolvenți cu un nivel mediu satisfăcător. Produce vârfuri, dar media este cu mult sub nivelul altor țări. Aici mai este mult de lucrat.

Fără educație o societate nu poate evalua nici social și nici spiritual sau moral, de aceea USR are ca prioritate în programul de guvernare, educația.

 

Leave a comment